Stockholm i mitt hjärta!

När man kommer ifrån Stockholm och faktiskt tycker om vår vackra huvudstad så möter man en hel del motstånd har jag märkt. 
 
Jag är född och uppvuxen i en förort till Stockholm och bor fortfarande kvar, jag trivs som fisken i vattnet :) 
 
Självklart så skulle jag kunna tänka mig att flytta om det inte fanns något annat alternativ eller om Robin hade kommit från en större stad och velat bo där.
Nu blev det inte så eftersom han mer än gärna ville flytta hem till mig. 
 
Jag skulle aldrig kunna bo i en liten stad!
Har folk rätt att rynka på näsan åt mig bara för att jag säger så?
 
Enligt mig så ska man bo där man vill om det så skulle vara i en skokartong med den man älskar som jag brukar säga. 
Jag respekterar att vissa människor trivs bra på landet eller i mindre orter där de värdesätter lugnet och tystnaden och det enda jag förväntar mig är detsamma från dem. 
De måste också respektera att jag inte alls trivs att bo så utan att jag faktiskt uppskattar pulsen och tempot i en storstad. 
 
Som Stockholmare möter man väldigt mycket fördomar så fort man kommer en bit därifrån och en fråga som jag ofta får är: 
Hur kan du vilja bo i Stockholm? 
Varför skulle jag inte vilja det?!
 
Allt som jag tycker om finns här!
Min familj, Robin, mina vänner, Banjo, mitt jobb, närheten till allt! 
 
Eftersom jag är en riktig hästtjej som jobbar "på landet" så har jag alltid uppskattat allt vad det innebär men det många tror är att bara för att jag bor i Stockholm så finns det inte tillgång till just det. 
 
Gröna ängar
Vackra skogar
Tystnaden
 
Där har de fel!
 
Vi har massa vacker natur :) 
Jag och Robin bor i ett lugnt villaområde med närhet till en härlig sjö och massa fin natur.
Om vi tar bilen så har vi 10 minuter till Sundby Gård eller Ågesta samt endast 15 min in till city.
Det kallar jag "nära till allt!" :) 
 
Så trivs jag och så vill jag ha det men det innebär inte att jag ser ner på dem som inte vill ha det så! 
Många anser att det är folk från Stockholm som har fördomar om folk från landet men i det här fallet så är det verkligen inte så! 
 
Kanske dags att tänka om lite? :) 
 

 
Jag i vår vackra huvudstad :love: 
 
 
"På landet" 
Världens finaste Ågesta :love: 
 
1 Karin:

skriven

Åh detta är precis vad jag tänkte blogga om efter min helg i Karlstad. Alla fördomar de hade om oss och att vi inte skulle förstå vad att bo på landet innebär. Jag var så irriterad och påminde dem om att jag aldrig sagt ngt nedvärderande om mindre städer utan att de är de som hoppar på oss från Sthlm. Påpekade då även att jag inte är från stockholm, jag är från Sollentuna, 50 min söder om Uppsala! ;) Och jag har bott på Öknehult 8 mån i sträck och varje sommar i 12 års tid... Och det är vän ändå landet?! :)

Svar: Gud vad skönt att någon håller med! Jag var lite orolig att någon skulle ta illa upp eller bli irriterad men samtidigt så vill jag så gärna skriva om det eftersom jag upplever detta ofta. Precis som du uppenbarligen ;) Inte roligt när många drar oss Stockholmarna över en kam och har otroligt mycket fördomar. Du får också skriva om det tycker jag :))
Martina Lindell

2 Max Lindell:

skriven

Håller med - Stockholm är fantastiskt och dessutom har vi "världens bästa" AIK här i stan!

Svar: Helt rätt pappa! Det finns mycket som är underbart här <3
Martina Lindell

Kommentera här: