Min och Billys vardag!

Herregud jag är helt slut! 
Jag har jagat en busig valp HELA dagen som har kommit på massa saker som han absolut inte får göra och då är det ju så klart ännu roligare ;) 
 
Ni som vet, har ni några tips till mig i hur jag ska uppfostra detta lilla monster? ;) 
Han biter på allt han inte får, han har flera leksaker som han tycker om men de duger bara en stund. 
Sen biter han på våra fötter, byxor och mattan till exempel. 
 
Hur hård kan man vara mot en valp? 
Vet att det bästa är att ignorera dåligt beteende och uppmuntra positivt men jag kan ju inte ignorera när han håller på att bita sönder något eller hur? 
Hjälp mig! 
 
I övrigt så är Billy väldigt duktig! 
Vi gick en promenad runt kvarteret idag trots en pipande och lite missnöjd valp :) 
Kopplet och halsbandet är inte så poppis och han vill helst bli buren men det ger sig väl med tiden hoppas jag.
Så fort han är vaccinerad så ska vi försöka få hjälp av andra hundar. 
 
Vi spenderade kvällen i stallet där Billy skötte sig exemplariskt, han sov i sin lilla väska på läktaren och brydde sig inte alls om hästarna! :) 
 
Nu ligger han bredvid mig i soffan, helt utslagen <3 
 
Imorgon blir det heldag i stallet då vi har Familjedag så både jag och Robin ska dit. 
Då får Billy följa med helt enkelt. 
 
Sov gott så hörs vi snart <3 
 
 
Billy gillar sin nya väska :) 
 
 
Mys med matte <3 
 
 
Inte så intresserad av mig när jag rider lektion... 
 
 
Fredagsmys i soffan <3 
 
1 Agge:

skriven

Även de små kan man gör lite mentalträning på. Det blir slut på ett bra sätt. Du kan änvända en boll där du lägger i godi i men han måste själv lista ut hur får ut de. Det gillar ävenatt söka efter godis. Du kan anvvända en klicker .några tips iallafall som passar alla valpar.

Svar: Tack Agge! Jättebra tips med en boll med godis :)
Martina Lindell

2 Emelie:

skriven

Anledning till att dom biter är för att det kliarr så det brukar gå över ganska snabbt. Men självklart får dom ju inte bita sönder allt innan dess ;) Jag skulle försöka att alltid ha en bitleksak eller något i fickan och sen när han biter på tex mattan så säger ni ett kort och tydligt nej (bestämt men inte så argt) och så får han snabbt bitleksaken du har istället. Genom att berömma när han gör rätt lär han sig vart man får bita och inte. Genom att alltid ha ett annat alternativ att bita i till hands blir korrigeringen lättare :)

Ett annat tips jag fått är att inte leka så mycket drag- och kastlekar med en valp. Genom att leka med händerna, ha dragkamp, kasta leksaker m.m. ökar man deras bitlust. Lek istället mer mentala lekar. Gå genom en tunnel, hitta godis som är gömt, pilla ur godis ur en sån där boll osv ^^

Mitt sista tips är att se till att göra myckel social träning. Träffa hundar, åk buss och annat. Se till att göra varje moment kul och beröm hela tiden, positiva upplevelser är viktigast i början. När vi övat på koppel har vi försökt göra en och samma rutin. Vi tog ut valpen på samma gräsmatta varje gång med kopplet på men lät det mest hänga. Sen övade vi på att gå mellan två olik träd. I början lockade vi bara med godis, sprang före och lockade med namnet medan kopplet var helt löst. Genom att dom glömmer kopplet så störs dom inte. Sen kunde vi göra kopplet tydligare och tydligare genom att ha mer kontakt i kopplet ;)

Hoppsan något att tipsen hjälpte! Han är så söt eran lilla Billy <3

Svar: Tack snälla för så otroligt många bra tips! Vi ska absolut använda oss av några av dessa :) Kram
Martina Lindell

Kommentera här: