Jag är jätteviktig, precis som du!

 
Jag vill vara tydlig med att den här texten inte är riktad mot någon personligen och det är ingen enskild person som har retat upp mig. 
Det är den allmänna uppfattningen som har retat upp mig. 

Skönhet ligger i betraktarens öga och vi kan påverka hur vi väljer att se på andra och hur vi sen väljer att se på oss själva. 
Tänk på allt vi klarar av istället för det vi inte klarar av. 
 
Vi kommer långt med en positiv inställning och en sund självbild och jag tror inte att jag är ensam när jag säger att jag är trött på alla värderingar som kastas över en så fort vi sätter oss vid datorn eller tar fram mobilen. 
Jag kan inte alltid välja vad jag vill och inte vill se för det finns där precis framför mina ögon dagligen men jag kan välja HUR jag vill se på det. 
 
Jag kan säga att även fast vi blir intalade att leva vårt liv på ett visst sätt, ät rätt, träna rätt och väg aldrig mer ett ett visst antal kilon så kommer känslan av att uppnå just de målen inte ge oss den tillfredsställelsen som vi intalar oss själva. 
 
Min övertygelse är att de människor som ser detta som något av det viktigaste i sina liv söker bekräftelse för sin självbevarelsedrift att hålla sig undan vissa (enligt dem själva) osunda vanor då det i dagens samhälle finns så otroligt mycket som räknas som osunt. 
Deras osäkerhet gör att de söker bekräftelse för deras beteende istället för själva resultatet. 
 
Jag säger inte att det är något fel på dessa människor för det är samhället som har skapat dem och jag är långt ifrån perfekt själv och blir också påverkad av media och vad som målas upp framför våra ögon. 
 
Men när det leder till självsvält, osund träning eller räknandet av alla kalorier man stoppar i sig så är det inte bara en ytlig fråga utan en hälsofråga. 
 
Jag har fått nog. 
Det värsta är att jag matas av den här typen av information dagligen utan att jag ber om den och jag skyller inte på någon eller säger att någon är mycket värre än någon annan utan det finns precis över allt runt omkring mig. 
Jag har hittills valt att blunda för det så gått jag kan då jag känner att ensam kommer jag aldrig kunna ändra på dessa ideal men jag kan inte blunda längre. 
 
Så jag börjar med att skriva om det här. 
Sen är det ni som ska läsa, tolka min text och bilda er en egen uppfattning och välja vad ni ska göra åt den. 
 
Glöm inte att en kan inte göra allt men alla kan göra något. 
 

Kommentera här: