Mitt liv med hund - Bada och frisera!

Hej på er! 
 
Min lilla serie med inlägg om hundar och mina tankar kring olika saker pausade lite när allt hände med Rufus men nu känner jag för att skriva lite om det igen :) 
 
Jag vill återigen poängtera att det är mina tankar och åsikter jag skriver om så vi slipper några missförstånd. 
 
Något som är väldigt viktigt för mig att hålla hunden ren och fin! 
Jag är lika mån om deras utseende som jag är med mitt eget hehe men av flera anledningar än att de bara ska vara fina att titta på :) 
 
Jag badar mina hundar regelbundet, oftare när det är grisväder ute än nu på sommaren men vanligtvis 1-2 gånger i månaden. 
Billy klipper vi var 7e vecka så han badas då om han inte blir för skitig däremellan, annars brukar det räcka med att spola av benen och magen. 
 
Neo håller sig väldigt ren för han gillar inte att bli smutsig så honom badar jag när jag tycker att pälsen börjar bli flottig eller om det är väldigt lerigt ute. 
Neos päls blir tyvärr lätt väldigt stripig så den behöver också borstas ganska ofta för att vara fin runt ansiktet. 
 
Rufus har vi ju inte haft lika länge men hans päls verkar vara bäst av allas för att den är fluffig och det fastnar inte massa skit samt att den inte alls blir lika stripig eller flottig. 
Han har inte badat sen innan operationen men är ändå superfin i pälsen. 
 
Jag vill att mina hundar ska vara rena av flera skäl: 
* Om jag ska ha mina hundar i sängen och i soffan så ska de vara rena! 
* Jag har flera vänner som är allergiska så för deras skull så är det jätteviktigt att de badar regelbundet. 
* Jag vill hålla koll på pälsen så att de inte blir torra i hårbotten osv, mina får ganska mycket "mjäll" när de badar för sällan och jag har ett specialschampoo för torr hud. 
* Jag vill att mina hundar ska se välvårdade ut, jag tycker att det yttre är otroligt viktigt på hunden för man ser då att man tar hand om sin hund ordentligt. 
 
Mina hundar får springa lösa, bada (om de vill) och skita ner sig precis som alla hundar men de får bada när de är klara helt enkelt :) 
 
Eftersom vi lämnar in Billy för klippning så gör jag nästan aldrig något med hans päls men Neo och Rufus friserar jag själv. 
Tanken i början vad bara att borsta dem men sen insåg jag att jag tyckte det var roligt att forma pälsen så hunden blir sitt allra finaste så jag klipper på det sättet som jag vill. 
 
Jag klipper Neo och Rufus (inte så mycket än) runt kragen/manen för att jag vill undvika ojämna tofsar runt ansiktet. 
Neo har världens minsta ansikte så han försvinner helt om han får för mycket päls. 
Rufus klipper jag kort under magen för att han har en tendens att kissa på sig själv, mindre kul :( 
Sen så klipper jag båda vid rumpan, jämnar till svansen, längs benen samt under tassarna. 
 
Det är betydligt lättare att hålla rent när det inte är så mycket päls under tassarna framförallt. 
Anledningen till att jag klipper dem kort vid rumpan är för att jag inte tycker att det är fint med den så kallade "kjolen" som chihuahuan och även andra raser får. 
Jag tycker att siluetten blir mycket finare när man klipper där :) 
 
Här kommer lite bilder: 
 
 
Här är de redskapen jag använder :) 
 
 
Denna använder jag endast när hundarna fäller vilket är väldigt sällan. 
 
 
En missnöjd liten Neo ;) 
Ska tillägga också att jag alltid fönar mina hundar efter bad. 
Dels för att pälsen blir mycket finare men också för att de inte ska gå runt med fuktig hårbotten 
 
 
Nybadad och nyfriserad :) 
 
 
Billy med päls :) 
Anledningen till att vi rakar ner hela Billy varje gång är för att han blir för varm 
 
 
Nyklippt :) 
 
 
Rufus är också nyfriserad :) 
Honom är jag dock väldigt försiktig med eftersom att hans vuxenpäls inte vuxit klart ännu. 
 
 

Kommentera här: