Mitt liv med hund - Att få hunden rumsren

Hej på er!
 
Jag tänkte skriva lite hur jag tänker kring hur man får sin valp rumsren och hur jag har gjort. 
Glöm inte att jag inte är någon expert utan jag skriver om vad jag upplever fungerar bäst :) 
 
Något som jag är noga med att poängtera för andra som frågar samt påminna sig själv om är att man brukar säga att hunden inte kan hålla sig ordentligt förrän tidigast vid 6 månaders ålder, innan det så kan den inte kontrollera sig så som en vuxen hund kan. 
Sen så kan man självklart få hunden rumsren tidigare eller så tar det längre tid. 
 
Det viktigaste är att inse att ALLA hundar ä olika! 
Det finns inget facit som säger exakt hur lång tid allting tar eller exakt vad man ska göra men däremot så finns det vissa saker som man absolut ska undvika. 
 
För det första så är det en ENORM fördel om man har tomt så att man kan släppa ut hunden, det sparar väldigt mycket på krafterna och är väldigt smidigt men så kan så klart inte alla ha det :) 
 
Detta är vad jag tycker är viktigast att tänka på:
 
* Jag brukar alltid använda rösten och säga "Gå och kissa" när jag släpper ner valpen på gräset och sen när han gör det så berömmer jag direkt vilket sen gör att de lär sig vad det betyder. 
Detta är väldigt smidigt om jag snabbt behöver rasta hundarna på tomten till exempel, då öppnar jag dörren och säger till dem så går de ut. 
 
* Jag ger alltid godis när valpen har gjort något ute vilket gör att de förknippar att vara ute och göra sina behov som något positivt, speciellt med tanke på hur vädret kan vara på vintern... 
 
* Det gäller att vara konsekvent! När valpen har lekt, sovit eller ätit så får de gå ut på tomten men jag är långt ifrån perfekt så det händer ibland olycker inne så klart ;) 
 
* Skäll inte på hunden när den gör något inne! 
Om mina hundar har gjort det så lyfter jag bara enkelt ut dem för att visa att det är där vi går på toaletten. 
 
* Dela av utrymmet på natten! 
Jag vill inte att mina hundar går runt och det är lättare att träna rumsrenhet om de är på ett och samma ställe, i början får man ställa klockan mitt i natten och gå upp just för att vara ett steg före valpen. 
 
* Var noga med mattiderna varje dag för då är det lättare att hålla koll när de behöver gå ut. 
 
Nu kommer jag till det som säkert kommer provocera några av er men jag skriver ändå. 
När hunden blir så pass stor så att man kan ställa lite högre krav så är det enligt mig otroligt viktigt att hunden lär sig vad som är rätt och fel. 
Om mina hundar kissar hemma hos mig så får jag skylla mig själv men om jag någonsin ska få komma hem till folk så MÅSTE mina hundar sköta sig! 
Tyvärr så är alltför många människor med små hundar alldeles för lata enligt mig... 
 
Detta fick jag lära mig av min hundtränare när Billy var 6 månader och började provocera oss. 
Vi kunde gå ut på promenad där han kissade och bajsade men när vi kom in så ställde han sig mitt under soffbordet och kissade och vi visste inte vad vi skulle göra. 
Vår hundtränare sa då att precis som med barn så måste hunden lära sig rätt och fel så där får man vara lite tuff. 
 
Här är det "10-sekunders regeln" som gäller så om man är för långsam så är det kört. 
När Billy sen ställde sig och kissade precis framför oss så tog vi tag i honom ordentligt och sa "NEJ" och sen släppte vi ut honom på tomten istället. 
För här handlade det INTE om att han inte kunde skilja på ute och inne utan det här handlade om trots. 
 
Efter det har han aldrig gjort någonting här hemma och han har knappast blivit rädd för vårt lite tuffare sätt att agera. 
Jag brukar säga att man måste uppfostra en chihuahua som man uppfostrar en hingst ;) 
 
Sen gäller det att gå på magkänslan :) 
Man kan inte skälla på en liten valp för det skapar stress, man måste lära känna sin hund så klart innan man uppfostrar den. 
Jag vill bara inte ha en hund som jag inte kan lita på här hemma eller när jag är hemma hos andra. 
 
Det är också en fördel att kastrera sina hundar så klart vilket är något jag kommer skriva mer om framöver. 
Har ni några tankar kring det jag har skrivit? :) 
 
 

Kommentera här: