Vad säger man till någon som är utmattad?

Jag har funderat mycket kring vad man vill/inte vill höra när man inte mår bra och jag tror att det är väldigt olika, man måste själv bestämma vad som känns bra och vara tydlig med sin omgivning. 
 
Man kan inte heller förvänta sig att andra enkelt ska kunna sätta sig in i hur man har det och det gäller att förstå att det mesta folk säger är av välmening. 
 
Nu har jag funderat och försökt komma fram till vad JAG tycker att man inte borde säga till någon som är utmattad, jag kommer även skriva ett liknande inlägg angående kroniksk smärta. 
 
Vad jag inte vill höra: 
 
* Hur lång tid tar det innan du blir frisk? 
Det vet ingen och det är inte säkert att man ens blir helt frisk från en utmattning. 
 
* Du har ju varit hemma så länge nu, mår du inte bättre alls? 
Tro mig, jag är redan stressad över att tiden går utan att jag märker någon större förbättring så gör inte det hela ännu värre är du snäll. 
 
* Hur ser du på framtiden? Vad sja du göra sen? 
Alla frågor om framtiden är EXTREMT känsliga och det är ett väldigt fåtal människor som jag pratar om det med öht så de frågorna är bättre att undvika. 
Jag kan inte svara på de frågorna hur gärna jag än vill och det stressar mig oerhört. 
 
* Du kanske borde börja plugga? Göra någon helt annat!
Jag vet att folk säger detta i välmening men jag kan inte ens formulera en mening utan stavfel, jag orkar knappt vara social en längre stund och bara av att titta på TV blir jag extremt trött av så att plugga finns inte på kartan. 
 
* Är det inte extemt långtråkigt att vara hemma? Alla människor mår ju bra av att jobba! 
Om man sover till kl 12.00 på dagarna och inte ens orkar laga lunch till sig själv så är just att börja jobba det sista man tänker att man skulle må bra av just nu... 
 
* Blir du inte rastlös av att gå hemma hela dagaran? 
Rastlös? Jag är så trött och utmattad så jag bara vill sova hela tiden, att känna mig rastlös minns jag inte ens hur det känns... 
 
Vad VILL jag höra: 
 
* Sätt dig själv främst och låt detta ta den tid det tar! 
Såna lugnande kommentarer hjälper alltid <3 
 
* Glöm inte bort att du är sjuk, du måste vara snäll mot dig själv. 
Man glömmer lätt bort att man är sjuk just med tanke på att det inte syns. 
 
* Det är helt ok att känna så. 
Oavsett om man är trött, ledsen, frustrerad, arg eller glad så är det helt ok och det är alltid skönt att bli påmind om det. 
 
* Du behöver inte svara/höra av dig om du inte orkar, jag förstår. 
När omgivningen sänker kraven på en så känns det verkligen som att de försöker förstå <3 
 
* Hur mår du idag? 
Sluta aldrig någonsin fråga hur jag mår för då känner jag mig oviktig eller bortglömd, fråga även om du tror att det är jobbigt för mig att svara. 
 
* Glöm inte bort att du är bra precis som du är!
Älskar människor som kommer ihåg hur viktigt det är att höra att man duger som man är <3 
 
Detta var mina tankar kring ämnet utmattning och vad man borde/inte borde säga. 
Jag kan skriva hur mycket som helst om det här ämnet men försökte ta med det som jag tyckte var viktigast för mig. 
 
Om ni känner igen er och vill dela med er av egna erfarenheter så gör gärna det <3 
 
 
Djur är den bästa medicinen <3 
 
 

Kommentera här: