Att ha häst 365 dagar om året!

Hej på er! 
 
Så mycket som det har regnat nu de senaste veckorna har det inte gjort på flera månader känns det som, det är så mycket vatten överallt som inte hinner torka upp eller rinna undan, så tråkigt tycker jag :( 
 
Att ha egen häst innebär att man har ett ansvar varje dag, 365 dagar om året. 
Det spelar ingen roll om det är julafton, om man ska resa bort eller om man är sjuk och det ska man vara väl medveten om innan man tar ett så enormt stort beslut för man kan inte förlita sig på andra, det slutliga ansvaret ligger alltid på en själv. 
 
Detta var jag inte orolig för när jag köpte Gaefur för jag har ju haft egen häst i så många år och vet vad det innebär men självklart är mycket annorlunda nu. 
När jag hade Banjo så stod jag på ridskolan i många år vilket var enormt smidigt när man behövde hjälp samt att det alltid fanns kunnig personal på plats. 
Banjo var också ganska okomplicerad att "låna ut" då han är väldigt trygg och snäll trots sina små bus ;) 
 
Det svåra nu är för det första att jag står i ett helt nytt stall där alla redan har varsin häst, skillnaden på ridskolan var ju att många inte hade egen häst och därför ofta hade tid att hjälpa till. 
Sen är det också så att de flesta av mina "hästvänner" är vana vid klassisk ridning och tycker att det är svårt med islandshäst vilket det verkligen är. 
Därför måste man provrida några gånger och känna sig för innan man ger sig ut ensam och det är inte helt enkelt att få till. 
 
Nu har i alla fall Elin provridit så då kan hon hoppa in nästa gång jag blir sjuk ;) 
 
En annan utmaning är att man inte bara är hästägare med ett ansvar varje dag, man är också hästägare oavsett väder och det är inte alltid motiverande att åka ut i spöregn eller snöstorm... 
 
Men jag försöker tänka positivt, detta fokuserar jag på: 
* Sänk kraven om man inte har ridhus, då måste man anpassa sig efter vädret och så får det bli. 
* Köp riktigt bra kläder för alla väder för fryser man är det aldrig roligt att rida. 
* Låt hästen vila eller gör något enkelt de dagar när det är dåligt väder, hästen lider inte av det. 
* Håll koll på vädret så gott det går och passa alltid på att rida när det är bra väder så att hästen sen kan vila när det kommer en dålig dag. 
* Stå i ett stall med många timmars utevistelse så får hästen alltid röra på sig oavsett väder. 
 
Idag var en sån dag när jag gav mig ut trots regnet och det var riktigt mysigt! 
Det blev en kortare tur men jag kände mig nöjd efteråt vilket är skönt :) 
 
Det gäller att fokusera på de bra dagarna och göra så gott man kan de övriga dagarna så att livet som hästägare blir så roligt som möjligt <3 
 
 
<3 
 
 

Kommentera här: