Ett stort steg för mig och Gaefur!

Hej på er! 
 
Min kväll spenderades i stallet med en härlig uteritt med trevligt sällskap :) 
 
Jag har inte ridit ut så mycket den här veckan på grund av allt regnande, det blir så otroligt blött och lerigt överallt och då blir det väldigt halt men idag var vi 2 så då gav vi oss iväg. 
 
Mina utmaningar med Gaefur ute i skogen har varit dels att han ska gå långsamt i nedförsbackarna och lyssna på mig samt att han ska försöka lära sig att gå i vatten. 
Jag tror att jag skrivit om det tidigare, att han är ganska markskygg och inte gillar att gå på ställen där han inte riktigt kan bedöma hur djupt det är och så är det ju, alla hästar gillar inte att gå i vatten. 
 
Detta har därför lett till en del katapult-hopp över diken med lite vatten i vilket varit ganska jobbigt då min rygg inte mår så bra av det men samtidigt är det ganska svårt att träna bort. 
Målet har ju självklart varit att Gaefur ska sluta hoppa över men det är inte det lättaste att stoppa en häst som väl har bestämt sig. 
 
De senaste dagarna har vi tränat lite på att gå i vattenpölar vilket går om jag övertalar honom men han går gärna vid sidan om vilket jag förstår, vem vill klafsa runt i iskallt lerigt vatten? ;) 
 
Idag när vi var ute så var det GALET mycket vatten på vissa ställen så jag tog mig an utmaningen att träna Gaefur och det gick så OTROLIGT BRA! 
Vi klev igenom alla möjliga vattendrag och vi avslutade ridturen på bästa sätt! 
Vi kom då till "mardrömsdiket" som jag kallar det för, det är ganska brett och djupt med vatten/sörja i vanliga fall med ganska mycket stenar runt omkring så där har jag varit på väg att tappa balansen några gånger. 
Men idag när vi kom dit var det inte längre ett dike utan mer än bäck där det forsade vatten och jag sa på en gång att "det här kommer aldrig gå, jag kommer flyga av". 
 
Inte så positiv inställning jag vet... 
 
Men tji fick jag när jag rider fram till kanten och Gaefur kliver rätt ner och ställer sig och dricker!!! 
Förstår ni min lycka? :) 
 
Ett väldigt stort steg för oss på så kort tid och jag är så stolt över min fina kille <3 
 
 
<3 
 
1 Agge:

skriven

Underbart att höra. vilken lycka🐎🐎🐎😘

Svar: Tack :D Ja det känns jätteroligt <3
Martina Lindell

Kommentera här: