Min första lektion med Gaefur!

Hej på er! 
 
Jag fortsätter lite med mina hästinlägg, det blir lite fler såna framöver vilket ni säkert förstår ;) 
 
Idag har jag och Gaefur ridit vår första lektion och det var väldigt nervöst innan, jag har sån prestationsångest samt att jag känner mig så okunnig inom islandshästvärlden. 
Men min tränare var supersnäll och jätteduktig så nervositeten försvann snabbt :) 
 
Gaefur är så kallad "4,5-gångare". 
Antingen har islandshästen 4 gångarter där tölten blir den utöver de 3 vanliga men vissa har även flygande pass och då räknas de som 5-gångare. 
 
När jag provred Gaefur så fick jag veta att han ibland blir passtaktig i tölten vilket då gör att man vet att han har lite pass i sig även om han inte är riden i just den gångarten. 
Problemet blir då att jag som inte har så mycket kunskap fastnar i det problemet och vet inte hur jag ska komma vidare så det var perfekt att få ta en lektion så här tidigt. 
 
Tydligen så har han väldigt starka laterala rörelser vilket gör att han gärna flyttar höger fram och bakben samtidigt samt vänster fram och bakben när han töltar (passtaktig).
Detta gör då att han även har svårt för traven eftersom den har diagonala rörelser. 
 
Nyckeln till problemen är alltså tölten, om inte den fungerar så fungerar inte heller traven. 
 
Det jag fick lära mig idag (efter att även min tränare ridit) är att Gaefur är spänd över bogen, ryggen och korset och när de töltar så ska hästen "dansa fram" och vara helt lösgjorda i kroppen. 
Så det min tränare då gjorde var att rubba hans balans lite genom att använda vikten och svänga honom så att han skulle mjukna över ryggen och bli mer lösgjord samt att hon varierade alla typer av böjda spår och tempon. 
 
Sen fick jag rida och det var som en helt ny häst :) 
Det är otroligt vad mycket som kan hända på en lektion när man får träna för någon som är bra och pedagogisk! 
 
Nu ska vi träna vidare hemma och hoppas få rida lektion igen snart :) 
Jag fick också bra tips på hur jag ska lägga upp ridningen framöver. 
 
 
Bilden är inte från idag tyvärr, filmade lite istället som ni kan få se senare :) 
 

Kommentera här: