Nu är det klippt!

Lite lurig rubrik kanske men det är inte jag som har klippt mig ;) 
Den här gången var det Gaefurs tur att bli av med lite päls! 
 
Jag fick hjälp av bästa Hanna förra helgen att klippa Gaefur som aldrig har blivit klippt tidigare. 
Hur man gör med den saken, att klippa eller inte klippa eller hur man ska klippa om man väljer att göra det är VÄLDIGT olika från person till person har jag märkt. 
 
Jag respekterar vad andra tycker och hur de väljer att göra så därför hoppas jag att jag blir bemött på samma sätt. 
 
När man håller på med hästar och har gjort det i hela sitt liv så har man ju skaffat sig sina egna åsikter kring olika saker, vad är bäst för hästen? Vad är bäst för ryttaren? Osv... 
 
Jag vill att hästen ska få vara häst och jag är väldigt noga med utevistelse och såna saker men när det kommer till skötsel så är jag väldigt pedant och därför vill jag även underlätta för migsjälv ;) 
 
Jag väljer att klippa Gaefur av följande anledningar: 
* Islandshästar sätter EXTREMT mycket päls om man jämför med många andra raser vilket gör att de oftast svettas mycket vilket leder till att skötseln blir mer komplicerad. 
Personligen så skulle jag aldrig släppa ut min häst svettig och en blöt långhårig häst är inte heller optimalt så då klipper jag istället. 
* Jag vill kunna hålla min häst ren och fin och det är betydligt enklare att borsta när hästen är klippt. 
* Eftersom islandshästen har väldigt mycket man så kan de ofta få fukteksem eller liknande under manen så då är det också en fördel att klippa just där på halsen, detta har jag själv haft erfarenhet av. 
* Vid fällningen sen i vår så kommer jag antagligen klippa hela Gaefur för att hjälpa honom med fällningen för det är otroligt jobbigt för dem att släppa så mycket päls på så kort tid. 
* Jag planerar att rida och hålla igång så mycket jag kan även under vinterhalvåret vilket blir enklare om Gaefur blir klippt och antagligen orkar mer/ är piggare. 
 
Nu har jag klippt halva Gaefur och det är för att skydda alla viktiga organ mot kylan om/när det blir riktigt kallt samt för att han ska kunna gå utan täcke hela vintern. 
Min plan är att jag endast ska behöva täcka honom om det är galen snöstorm eller extremt kallt. 
 
Här får ni bildbevis :) 
 
Före klippningen: 
 
 
Efter klippningen: 
 
 
Vad tycker ni? :) 
 
 

Kommentera här: