Galopparbete med Gaefur!

Hej på er! 
 
Idag ska jag skriva ett mycket gladare inlägg än igår, TACK för att ni delar min frustration med mig, vad skulle jag göra utan er? <3 
 
Jag gillar ju att skriva om mig och Gaefur och vår resa tillsammans men det är alltid svårt att veta hur många av er som läser som är intresserade av hästar, vissa av er kanske inte alls gillar dessa inlägg... 
Men även om ni inte är hästmänniskor så hoppas jag att ni kan uppskatta inläggen i alla fall och om ni har några frågor eller funderingar så är det bara att skriva :) 
 
Min tanke när jag köpte Gaefur var att han får lära mig det han kan och jag ska försöka lära honom det jag kan, vi måste använda våra styrkor helt enkelt för att utvecklas :) 
Mina styrkor är självklart kunskapen från den klassiska ridningen för den använder jag otroligt mycket även nu när jag har "sadlat om" till islandshäst. 
 
Jag tycker att galoppen är den viktigaste gångarten av flera skäl. 
Dels så är det enligt mig den bästa gångarten att träna upp konditionen på men den kan också vara otroligt lösgörande på ett sätt som jag inte tycker att traven är. 
Det är lättare för mig att träna upp styrka och bärighet i galoppen eftersom jag har svårt för tölten och det är ett bra sätt att bygga muskler i hela överlinjen. 
 
Sen så är galoppen den gångart som sliter minst på hästen och det är för mig en viktig anledning till att jag vill galoppera mycket. 
 
Gaefur var väldigt välriden när jag köpte honom men behövde stärka sig i alla gångarter. 
Jag har tagit mycket hjälp med framförallt tölten men även med skrittarbetet och traven men galoppen har jag jobbat med helt själv. 
Det har inte funnits en möjlighet för mig att galoppera på en ridbana så då blir det svårt när man rider lektion. 
 
I vårt förra stall så hade vi en ovalbana där vi tränade mycket och i början var det kravlöst, målet var att ha roligt och att bygga kondition :) 
Gaefur hade svårt för höger galopp samt att han hamnade i korsgalopp när han blev trött eller obalanserad. 
 
Så jag tränade mycket fattningar, han fick inte springa in i galoppen i tölt eller pass utan han skulle fatta galopp för min skänkel och det tränade jag även på när jag red ut. 
Jag vill alltid kunna välja på höger eller vänster galopp när jag rider ute så att han inte alltid väljer den som är enklast för honom för då blir det bara svårare och svårare. 
En häst måste kunna galoppera i båda galopperna för att kunna bli liksidig. 
 
Jag hade liknande utmaningar med min älskade ponny Banjo som inte ens kunde svänga i höger galopp när jag köpte honom, Gaefur har inte alls varit lika komplicerad plus att han inte har riktigt lika mycket humör som Banjo heller ;) 
 
Men själva grundtanken har varit densamma. 
 
Något jag jobbade väldigt mycket med när jag undervisade var att kunna rida i olika växlar i varje gångart. 
Precis som en bil så ska hästen ha 5 växlar där 1ans växel är det långsammaste tempot och 5ans växel är det högsta tempot. 
Detta var enligt mig otroligt pedagogiskt och något som eleverna tyckte var väldigt roligt, de lärde sig snabbt att det gick variera så otroligt mycket mer än vad man tror :) 
 
Sen så tror jag att många har fördomar om just islandshästen, att de inte skulle kunna galoppera i något annat tempo än "fullt ös medvetslös" och där tror jag utmaningen finns, att bevisa att det faktiskt går. 
Jag är väl medveten om att en islandshäst har mycket svårare för vissa saker och även beroende på om de är 4 eller 5 gångare. 
 
Gaefur är 5 gångare med otroligt stora (och härliga) gångarter vilket gör det svårt att hitta samling med energi och det har jag ju märkt i tölten då han gärna blir passtaktig. 
Så vår utmaning är att han ska bli starkare även i de lägre mer samlade växlarna och det kommer kräva massa jobb för galoppen får inte tappa kvalité eller rytm bara för att man rider långsamt. 
Så det gäller att inte ha för bråttom :) 
 
Nu rider vi väldigt mycket ut och jag galopperar massor! 
Han får galoppera med glapptygel där han bara "får vara" och så varierar jag det med att rida honom låg och rund i formen för att jobba mer med nacke och rygg. 
Sen försöker jag få fram små skillnader i tempot så att det inte blir "mellanmjölk" som jag kallar det, när man bara rider runt i samma tempo hela tiden ;) 
 
Hoppas att ni hänger med på mina tankar! 
Jag har lagt upp ett filmklipp på Gaefurs instagram från idag för att kunna jämföra med något så kika in där om ni vill se hur galoppen ser ut just nu :) 
Gaefur_från_Tomtagården
 
Dela gärna med er av era tankar och funderingar! 
 
All kärlek <3 
 
 
Det ska vara roligt att galoppera! :) 
Denna bild är tagen i september, 1 månad efter att jag köpt Gaefur
 
 
 
1 Bettinas islandshäst:

skriven

Så härligt att vi har fått hänga med er i tv-klipp med Haffi. Det är så värdefullt att få lära och titta på andra, som en clinic - fast hemma.

Svar: Tack vad roligt att höra! Jag blir så glad av att höra att någon annan kan bli inspirerad av det vi gör :)
Martina Lindell

2 Eva:

skriven

Vilka framsteg ni gör:) Intressant inlägg om galoppen oftast hamnar vi i det där mellantempot. Har svårt att rida min häst låg och rund. Har du tips på hur vi kan hitta dit?

Svar: Tack snälla :) Hmm ja det är så klart jättesvårt när jag inte har sett din häst och kan se hur ni ser ut som ekipage :)
Men jag brukar tänka att man inte kan springa innan man kan gå så mitt tips är att först jobba lösgörande i skritten, forma mycket och flytta gärna undan för att få hästen mjuk i handen där innan du ökar tempot.
Att rida på böjda spår och variera ställning och böjning är ett bra sätt att mjuka upp hästen :)
Sen kan det vara bra att tänka på sin egen hand, att den ska vara lite lägre och stadig men inte statisk, man måste vara rörlig så att man tillåter hästen att svikta genom kroppen om du förstår vad jag menar.
Sen energi, det är så viktigt att energin kommer ifrån bakbenen för att hästen ska kunna sänka sig mer med nacken för att höja ryggen.
Hoppas det var till någon hjälp :)
Martina Lindell

Kommentera här: