Gaefur hade änglavakt <3

Usch igår hände en sån sak som man som hästägare alltid oroar sig för när man är ute och åker. 
Jag hade varit på kurs i 2 dagar med Gaefur och var på väg hem när det hände. 
 
Gaefur har alltid varit snäll i transporten och att lasta, han har strulat lite vid lastning någon gång men både i tisdags samt igår så gick han rätt på och var lugn hela tiden. 
Vi har lånat grannens transport som är modern och ny så det var ingenting konstigt med det. 
 
När vi har åkt i ca 10 minuter så märker vi att Gaefur har total panik i transporten. 
Hela transporten kränger omkring och vi har inget val, vi måste stanna! 
 
När jag öppnar sidodörren så möts jag av en panikslagen häst som fäktar med framhovarna mot väggen framför honom, båda benen är ovanför bommen och han har trasslat in sig med ena frambenet i säkerhetsgrimskaftet och kan omöjligt komma loss. 
Allt går ju väldigt snabbt men det känns som en evighet. 
 
Det går att lossa bomen från utsidan men den sidan var ut mot vägen och där kom vi inte intill eftersom vi stannade mitt på vägen. 
 
Till slut så lossnar fästet som håller fast bommen så den faller ner och jag kastar mig in och får på något sätt loss grimskaftet. 
Direkt när jag är inne i transporten hos Gaefur så lugnar han ner sig men andas så klart häftigt och vi alla är rätt chockade. 
 
Vi inser då att han inte kan stå där han stod för att bommen är trasig så vi får lasta ut mitt på landsvägen för att försöka få honom att stå på höger sida istället där bomen fortfarande är hel. 
 
Som tur är så är Gaefur lugnet själv och går snällt in igen och står sen som ett ljus hela vägen hem. 
Han kom undan med ett litet skrapsår mellan frambenen och jag inser ju hur fruktansvärt illa det kunde ha gått. 
 
Vi har ingen aning om vad som hände. 
Det kan ha varit en geting eller broms som störde honom plus att bomen uppenbarligen var för låg. 
Flera saker kan vi så klart tänka på till nästa gång för en olycka händer så lätt, vi är bara glada över att det gick så pass bra för jag har hört om flera olyckor med hästar som åkt transport som inte har slutat lika bra :( 
 
Idag var Gaefur pigg och glad som vanligt, vi tog en lång och mysig tur med mest skritt för att han skulle få röra på sig ordentligt :) 
Imorgon ska han få en välförtjänt vilodag <3 
 
Sov gott så hörs vi imorgon! 
 
 
<3 
 
 
 
1 Agge:

skriven

Fy tusan .har oxså varit med om detta. ingen behaglig upplevelse.kram på er

Svar: Usch nej det är inte roligt <3 Kram
Martina Lindell

Kommentera här: