Vad är ok när det kommer till skönhet?

Med tanke på mitt inlägg igår som väckte starka reaktioner hos några men framförallt så intresserade det många vilket jag märkte på antalet läsare igår. 
 
För att vara helt ärlig så blir folk nyfikna när jag skriver om botox. 
Det bara är så. 
 
Det fick mig att fundera en del och därför vill jag lyfte ett ämne som är väldigt viktigt och tabu enligt många. 
Vad är ok och inte ok att göra för skönhet och utseende? 
 
I mitt inlägg igår så framgår det klart och tydligt att jag vill göra botox för att se om min huvudvärk blir bättre på grund av alla spänningar jag har, INTE för att ändra mitt utseende! 
Däremot så påpekade jag att man kan inte göra det ena och inte det andra, det KOMMER bli ett kosmetiskt resultat och det får man räkna med om man gör botox. 
 
Detta är ingenting som någon annan nånsin kommer lägga märke till om man inte vet om det från början, det är säkert många människor i er närhet som gör botox utan att ni har en aning. 
 
Att jag är ärlig och delar med mig här på bloggen är för att det är den jag är, jag hymlar inte med något. 
Vissa gör botox endast på grund av kosmetiska skäl och vissa som jag på grund av andra skäl. 
 
Nu tillbaka till det jag funderade på: 
OM jag nu hade valt att göra botox på grund av att jag ville förändra något i mitt utseende, hade det inte varit ok då? 
 
VAD ÄR OK NÄR DET KOMMER TILL SKÖNHET?
 
Jag personligen är väldigt intresserad av mode och skönhet även om jag inte slaviskt följer alla trender. 
Jag lägger en hel del pengar på smink, hårprodukter, naglar och frisörbesök. 
 
Det är tydligen helt ok i mångas ögon för det är aldrig någon som kommenterar att det skulle vara fel?! 
 
Vad jag väljer att göra har inte heller någonting att göra med hur jag ser på andra. 
Jag har många vänner som inte sminkar sig och struntar fullständigt i vad det har på sig och det är helt ok, jag tänker inte ens på det då jag inte ser andra på samma sätt som jag ser mig själv. 
 
Jag gör allt detta för att det är ett intresse, lika mycket som att någon kanske älskar att måla. 
 
Numera finns det till och med sminkmetoder som contouring där man ska skugga ansiktet för att få bort sina brister och få fram sina fina drag. 
Man ska ha en smalare näsa och höga kindben och detta blir ett naturligt sätt att få fram det utan att behöva operera sig. 
 
MEN DET SÄGER INGEN NÅGONTING OM?
 
Varför är det ok med den dagliga rutinen när det kommer till skönhet men när man vill göra någonting mer så är det inte längre ok? 
 
Jag personligen har inte så mycket åsikter om skönhetsoperationer då jag tycker att man bestämmer själv över sin egen kropp men självklart kan jag tycka att det är synd om det egentligen kanske bottnar i en dålig självkänsla eller att man inte tycker att man duger som man är. 
 
Avslutningsvis så vill jag verkligen få fram vart jag står. 
Jag tycker att det häftiga är att vi alla är olika, vi har olika personligheter, gillar olika saker, passar i olika färger osv så självklart ska man bestämma själv hur man vill se ut. 
 
Samtidigt så vet jag att jag själv ständigt kämpar med min självkänsla som har sviktat många gånger i livet när man har stött på motgångar. 
De senaste åren har varit och är fortfarande en enorm prövning för mig när man ska acceptera att kroppen förändras både till utseendet och till vad man orkar med på grund av någon man själv inte kan påverka. 
 
Alla har sina egna utmaningar och om någon lider av något rent utseendemässigt och väljer att göra något åt det så kommer inte jag stå där med pekpinnen och döma. 
Det är inte min uppgift och ingen annans heller, man bestämmer själv. 
 
 
"You only need to look to your own reflection for inspiration 
because you are beautiful" 
 

Kommentera här: