Hashtag #finoavsettform

Hej på er! 
 
Jag tänkte skriva om ett "tabu-balagt" ämne som cirkulerar ÖVERALLT på sociala medier och på något sätt så känns det lite som att man förväntas ta ställning. 
 
Då menar jag så klart VIKTEN, hur man ser ut, vad man äter, vad som är sunt/osunt och framförallt VAD ÄR SNYGGAST? 
För tyvärr är det just där vi tvingas ta ställning till vad just vi tycker är snyggt och normen säger som ni alla vet att SMALT = SNYGGT. 
 
Jag kommer utgå ifrån mig själv när jag skriver för hur andra ser ut eller väljer att se ut berör mig inte, jag tycker det är upp till var och en och jag dömer ingen annan, tyvärr är jag dock ganska hård mot mig själv. 
 
Som många av er vet/har sett så har jag gått upp en del i vikt under de senaste åren och det är just förändringen som känns jobbigast för mig. 
 
För mig är att vara "smal" förknippat med att jag mådde bra, i alla fall fysiskt. 
Jag kunde göra det jag ville och jag orkade framförallt vara väldigt aktiv så då förknippas hur jag såg ut då med det jag nu saknar. 
 
För i mitt fall så har inte viktuppgången varit ett aktivt val utan det har varit en konsekvens av mitt mående som jag någonstans har varit tvungen att acceptera och det jobbar jag fortfarande med varje dag. 
Vissa dagar känns det ganska bra och vissa dagar är det många mörka tankar. 
 
I mitt fall så är det nog bristen av kontroll som gör att jag mår så dåligt. 
Allt har gått så snabbt samtidigt som jag bara har stått vid sidan om och sett på helt oförmögen till att kunna påverka det som har skett. 
 
Jag har försökt att göra något åt detta flera gånger än vad jag kan minnas just för att det "förväntas av en" och det har mer varit för andras skull än för min egen. 
För just andra människors reaktioner har på något sätt talat om för mig hur jag borde känna/tycka så jag har aldrig riktigt funderat på vad JAG vill. 
 
Vi lever i ett samhälle där man enligt normen maximalt får vara en storlek L för att passa in och kunna följa trenderna och självklart påverkas vi av det. 
Jag vill också kunna köpa de kläder jag vill och jag tycker inte att vikten eller vår storlek ska styra om vi ska få göra det eller inte. 
 
Nästa steg är sen att bära upp sina "extra-kilon" med stolthet och visa att skönhet kommer i alla storlekar och former och där finns det tack och lov fantastiska förebilder idag som inte har funnits så länge. 
Dock så vill jag inte att detta ska vara något unikt, att en kurvig person med självförtroende sticker ut så mycket för att det finns så otroligt många som inte tycker om sig själva. 
Alla förtjänar att få ha det självförtroendet, OAVSETT storlek så klart för vi alla är fina precis som vi är. 
 
Jag vet att jag, helt ensam inte kan förändra en hel värld där de flesta har en gemensam bild av vad som är vackert och accepterat men att jag sitter helt tyst kommer definitift inte att hjälp! 
 
Så jag skriver och försöker bära upp allt det jag är med stolthet just för att fördomar är till för att förstöras och andras åsikter ska inte få bryta ner mig eller någon annan. 
Vi får inte ge upp! 
 
Jag kommer därför börja använda mig av hashtagen #finoavsettform som jag inte sett används, det finns så klart jättemånga liknande men jag vill ha min egen ;) 
Jag skulle bli jätteglad om ni ville tagga era bilder på er själva (eller andra) med #finoavsettform för att på så sätt sprida budskapet som jag vet att många kämpar med till de som följer oss. 
På så sätt så kan vi alla göra litegrann för att på sikt skapa en förändring <3 
 
Är ni med? <3 
 
 
 
 

Kommentera här: