När man får hjälp utan att behöva be om den <3

Hej fina ni <3 
 
Som jag skrev för några dagar sen så fick jag och Gaefur en tuff start här på landet med en ridtur som slutade med att jag flög av :( 
Efter det så har båda jag och Gaefur varit spända och osäkra men jag har verkligen kämpat med att ta mig ut på lite kortare ridturer i alla fall just för att inte låta rädslan besegra mig. 
 
Det har ändå gått ganska bra men osäkerheten sitter kvar och är omöjlig att skaka av sig så när jag blev erbjuden hjälp och stöttning så var det precis vad jag behövde. 
 
Jag har lärt känna Haffi via Töltriding och han har coachat mig och Gaefur under hösten där vi mestadels har jobbat med utvecklignen i ridningen eftersom allt annat har fungerat så bra. 
När han fick höra att det var lite kämpigt för oss så erbjöd han sig direkt att komma ut till stallet för att hjälpa oss! 
 
Innan jag började med islandshästar så visste jag inte vem Haffi är men i "den här världen" så vet alla det har jag fått lära mig :) 
Haffi är en riktig eldsjäl med enormt mycket erfarenhet som brinner för att hjälpa andra. 
 
Så idag fick vi hjälp! 
 
Dagen började inte så bra med snöstorm ännu en gång och när jag tog in Gaefur så var han spänd och verkade ha ont i magen, antagligen på grund av foderbytet. 
Han reagerade så en gång i förra stallet också när kvalitén på hösilaget förändrades. 
 
Så han stod och skrapade och reste sig till och med på gången och jag tänkte bara, hur sjutton ska det här gå nu... 
 
När sen Haffi dök upp så sa han att Gaefur behöver ett tydligt ledarskap vilket jag verkligen kan förstå för jag är nog alldeles för mesig då jag tycker att Gaefur är så snäll så jag korrigerar honom inte tillräckligt. 
Sen så behöver han så klart stöd och någon som visar vägen när vi nu har flyttat till ett nytt stall. 
 
 Eftersom Gaefur inte alls var allmänpåverkad så bestämde vi oss för att det är bäst att han rör på sig. 
 
Vi gick till ridbanan där vi longerade honom först för att släppa på spänningar och mjuka upp bålen framförallt för han blir väldigt stel där samt över ryggen. 
Egentligen borde man alltid longera innan ridning för det är så otroligt bra men man är väl för lat antar jag... 
 
Under longeringen så pratade vi också om ledarskap och sättet vi jobbade på verkade helt nytt för Gaefur så han har nog inte lärt sig samma signaler från början så det ska vi jobba med nu. 
 
Efter longeringen så red jag och jobbade med lösgjordheten på böjda och raka spår och Gaefur skötte sig väldigt bra! 
Han skyggade lite i de nya hörnen men inte mer än så, där behöver jag återigen jobba med mitt ledarskap. 
 
Vi lyckades till och med galoppera på ridbanan vilket var ett stort steg för oss då det tidigare har varit för trångt så det känns som att vi har utvecklats en del trots att jag har svårt att se det nu :) 
 
Så trots att dagen började lite kämpigt med ett vacklanda självförtroende så blev resultatet väldigt bra och jag har nu en plan för mig och Gaefur där longeringen kommer bli en stor del av uppvärmningen. 
 
TACK ännu en gång bästa Haffi! :) 
 
 
Gammal bild <3 
 
 
Min bästa vän <3 
 
 
 

Kommentera här: